Branding a značka, neoddeliteľná dvojica

Značka je jedno z tých slov, ktoré počujeme tak často, že skutočný význam toho, čo je značka, sa nám môže zdať neistý. Všetci vieme, že branding je niečo, čo musíme urobiť pre naše podnikanie, ale čo to skutočne zahŕňa? V tomto článku si môžeš prečítať najdôležitejšie kroky, ktoré patria k brandingu.

V prvom rade si sám musíš odpovedať na niekoľko dôležitých otázok týkajúcich sa tvojej firmy, aby si v ďalších krokoch dokázal postupovať logicky a predvídavo. Skús si teda určiť odpovede na tieto 3 otázky:

  1. Čo si myslím, kto som?
  2. Čo si myslia zákazníci, kto som?
  3. Čím sa chcem stať?

Ak si vedel na tieto otázky perfektne odpovedať, tak si pravdepodobne na veľmi dobrej ceste už teraz v budovaní svojej značky, ale v prípade, ak si mali ťažkosti pri odpovedaní na tieto otázky, tak čítaj ďalej.

Ujasnime si, čo vlastne značka je…

Jadrom tvojej značky je to, čo o tebe spotrebitelia vedia. Značka je založená na tvojom imidži, tvojich produktoch a tvojej reputácií. Ďalej záleží na tom ako tvoja značka vyzerá.

Aký typ písma a dizajn používaš? Aký pocit tieto znaky vyvolávajú v spotrebiteľoch a v neposlednom rade, aký príbeh rozprávaš? Či sa s týmto príbehom dokážu ľudia stotožniť alebo sú súčasťou tvojho príbehu? Aké produkty ponúkaš? Sú kvalitné? Pohodlné? Jedinečné? Čím sa líšia od iných? Čo o tebe hovoria ľudia? Ak je niekto zákazníkom tvojej značky, čo o nej hovorí?

Zrelá značka komunikuje okamžité pochopenie. Rozvíjajúca sa značka pomáha spotrebiteľom pochopiť, kto si vo vzťahu k tomu, čo potrebujú. Zle vyvinutá značka sa nespája so svojimi zákazníkmi, je nesúvislá, chýba jej definícia. Budovanie značky je väčšinou nehmotné. Predovšetkým existuje vo filozofickej orientácii spoločnosti a v mysliach spotrebiteľov. Branding však prináša výsledky  aj v reálnom svete:

  • Dobrá značka pomáha zákazníkom pri rozhodovaní pri nákupe.
  • Dobrá značka povie zákazníkom, čo získajú kúpou tvojho produktu.
  • Kvalitné značky dodávajú ľuďom pocit bezpečia.
  • Dobrá značka vytvára dôveryhodné vzťahy založené na čestnosti, pravosti a skutočnom porozumení.

Dobrá značka je postavená na dobrých výrobkoch, presnom a povzbudzujúcom marketingu a na myšlienkach a správaní zákazníkov. Budovanie značky funguje ako sústava priečok, ktoré usmerňujú firmu v tom, čo by mala robiť a čo by nemala robiť. Dobrá značka je teda užitočná nielen pre rozlišovanie sa na trhu, ale aj pre usmerňovanie tvojich rozhodnutí ako majiteľa firmy.

Čo je kultúra značky?

Kultúra je súhrn hodnôt, viery, histórie a myšlienok. Každá značka má vlastnú kultúru. V spojení so značkou, je kultúra to, čo ľudia vedia o svete, v ktorom tvoje produkty alebo služby existujú. Je to súbor parametrov, ktorý definuje očakávania zákazníkov o tom, kto si a ako bude tvoja značka zapadať do ich životov.

Predstav si, že vlastníš kaviareň. Existuje veľa kaviarní, ktoré sú však zväčša rovnaké. Najlepšie kaviarne však ponúkajú, tým, ktorí chodia do práce, niečo viac než len šálku kávy alebo škvrny. Dodávajú pocit spolupatričnosti, sú miestom, kde sa zákazníci zhromažďujú, aby vykonali svoj denný rituál, ktorý robí ich deň príjemnejším. Ak teda vytvoríš takúto kultúru, ľudia budú samých seba definovať ako „typ osoby“, ktorá navštevuje výlučne iba takúto/tvoju kaviareň.

Najjednoduchší spôsob, ako určitú kultúru vytvoriť, je zdôrazniť svoju príťažlivosť k špecifickej subkultúre. Tvoja značka by mala mať autentickú osobnosť – ktorá by mala rezonovať s určitou skupinou ľudí … s najväčšou pravdepodobnosťou, to budú ľudia podobní tebe.

Teraz už vieš, čo všetko značka znamená, teraz potrebuješ zadefinovať tú svoju. Ak ti bolo niečo nejasné, tak čakáme tvoje otázky a ak by si chcel vedieť viac, tak si prečítaj náš ďalší článok : Značka a branding – ako na to?

Csudai Korny
Csudai Korny
social media manager, grafik
Okrem toho, že napĺňam sociálne siete (možno aj práve tvoju) obsahom, snažím sa v našom malom tíme vyčarovať dobrú náladu a veľa veľa smiechu.