Farby a psychológia

To, že nás farby vo veľkej miere ovplyvňujú, vie už snáď každý z nás. Vyvolávajú v nás rôzne pocity, čo nie je náhoda, preto sa psychológia farieb pretavila aj do dizajnu, reklamy a marketingu.
Ako to však funguje? Vieš akú farebnosť využiť pri svojom biznise? Vieš, ktorá farebná škála bude najlepšie odrážať posolstvo a zameranie tvojej firmy? Ak si myslíš, že stačí vybrať farbu, ktorá sa ti páči, tak ťa sklameme, nemôžeš sa spoliehať iba na svoj vkus, musíš sa trošku hlbšie ponoriť do faktov, ktoré ťa dokážu usmerniť správne.

Pozrime sa na ne aj trošku inak. V prvom rade farby dokážeme rozdeliť do určitých kategórií, a to: neutrálne, teplé a chladné farby. Ale tu to, samozrejme, nekončí, nestačí si vybrať kategóriu, v ktorej sa bude vaša farebnosť pohybovať, ale musíte urobiť konkrétnejšiu voľbu. Po prečítaní článku to už bude ľahšie. Poďme na to.

Neutrálne farby

Čierna
Čierna farba môže byť vnímaná pesimisticky, lebo sa nám spája s nepríjemnými vecami ako sú pohreby, cintoríny, čierna mágia… Zároveň je však elegantná, má autoritu, odstup. Hodí sa len k špecifickej skupine produktov zväčša vysokej kvality s vysokou cenou ako napr. parfumy, motocykle, limuzíny. V reklame sa využíva najmä jej kontrastnosť a schopnosť zvýrazniť okolité farby.

Biela
Bielu farbu nevyužívaj pre jej jas na veľkej ploche. V kontraste s ďalšími farbami však dostáva iný význam. Ostatné farby budú pôsobiť jasnejšie a pestrejšie. Je veľmi jednoduchá až nadčasová. Najčastejšie sa v marketingu používa na pracie prášky alebo čistiace prostriedky, ktoré majú vyvolávať pocit čistoty.

Šedá
Šedá je veľmi neutrálna farba, občas vyjadruje priemer a biedu a nemá charakter sama o sebe. Je pasívna, zachádza až do nudy a pochmúrnosti. Prvotný pocit, ktorý vyvoláva, je smútok. Na druhej strane môže poukazovať na serióznosť,vyrovnanosť a kľud.

Teplé farby

Červená
Červená farba je veľmi emocionálna. Na ľudí má dokonca fyzický vplyv. Zvyšuje krvný tlak a tep. Je pútavá, núti nás konať aktivitu. Na marketingové účely je ideálna, o čom svedčí napríklad značka ako Coca-cola. Pri červenej farbe si treba dávať pozor na jej množstvo. Na malých plochách je dokonalá, ale ak to preženieš, bude vyvolávať skôr agresivitu. Táto farba je magnet na pozornosť. Využíva sa na predmety, ktoré symbolizujú pocit mužnosti ako autá, alebo cigarety a tiež impulzívne nakupované produkty, ako napríklad čokoláda. Takisto vzbudzuje apetít a vyvoláva hlad, takže svoje uplatnenie nájde aj v potravinárskom priemysle. Populárny McDonald´s a na západe viac preferovaný Burger King či KFC, tieto všetky fastfoody obsahujú červenú a zjavne sa im na ňu oplatilo staviť.

Žltá
Žltá farba je symbolom radosti, povzbudzuje a oslobodzuje. Platí pre ňu rovnaké pravidlo ako pre červenú farbu. Ak jej bude primerané množstvo, rozžiari, ak jej bude priveľa, tak môže odpútať pozornosť od produktu a človek ho jednoducho prehliadne. Žltá farba sa spolu s červenou alebo oranžovou spája so zľavnenými produktmi. Iným prípadom je zlatý odtieň, ktorý znamená bohatstvo a prosperitu. Na druhej strane žltá v kombinácii s oranžovou je farba detí. Ak sa orientuješ na výrobky zamerané práve na túto oblasť zákazníkov, neváhaj použiť žlté motívy. Obľúbené žlté postavičky Simpsonovci si svoju popularitu udržujú už roky a možno je to vďaka ich farbe. V rozprávkovom svete na túto farbu stavili aj Mimoňovia z rozprávky Ja zloduch či logo rozprávky Toy Story.

Oranžová
Oranžová farba býva braná ľahkovážne, preto je vhodnejšie použiť ju v kombinácii s inými farbami. Aj preto sa často používa v kombinácii s čiernou (spoločnosť Orange).

Fialová a ružová
Ružová farba je charakteristická najmä pre ženské pohlavie alebo párik zamilovaných. Spája sa s ňou nevinnosť a dievčenskosť. Na produktoch môže pôsobiť gýčovo. Preto je výhodné používať ju v rôznych kombináciách, napríklad so zelenou. Fialová sa skladá z jednej teplej farby a jednej studenej. Využíva sa skôr na ženské produkty, pre pánske je nevhodná, pokiaľ sa nepoužije v kombinácii napr. s čiernou farbou.

Chladné farby

Modrá
Modrá farba je farbou harmónie, spoľahlivosti a pokoja. V oblasti módy je zameraná na pánske produkty. Spája sa s chladom, vodou, ale aj vytrvalosťou a a dôveryhodnosťou. Svetlomodrý odtieň je príjemný na pohľad, vyjadruje veselosť, nič s ním nikdy nepokazíš. Naopak tmavomodrá, aj napriek tomu, že môže evokovať vznešenosť, vyjadruje skôr ľahostajnosť a nečinnosť. Narábaj s ňou opatrne. Veľmi často ju využívajú banky a poisťovne. Vhodná je tiež k reklame na mrazené potraviny a rôzne druhy nápojov.

Zelená
Zelená je farbou prírody. Spájajú sa s ňou ekologické produkty, environmentalistika a prakticky čokoľvek, čo má v názve „bio“. Je upokojujúca, veľmi často ju vídať na zelených školských laviciach pre základné školy. Spolu s ružovou sa nazývajú antistresové farby. Svetlozelená s nádychom žltej je dobrým výberom pre reklamu. Vyjadruje otvorenosť, prívetivosť a priateľskosť.

Dúfame, že ti naše rady a vzory pomohli a takto sa ľahšie pohneš vpred. Samozrejme, nejedná sa iba o farebnosť tvojho loga, samotná farba sa vzťahuje na celkový imidž. Nezabúdaj, čo chceš, aby si o tebe ľudia mysleli, je to pre tvoj biznis nesmierne dôležité, preto si určite na farebnosti daj záležať. Ak si s tým neporadíš sám, tak sa obráť na reklamné agentúry, teda na expertov, ktorý ti určite dokážu pomôcť. 😉

Csudai Korny
Csudai Korny
social media manager, grafik
Okrem toho, že napĺňam sociálne siete (možno aj práve tvoju) obsahom, snažím sa v našom malom tíme vyčarovať dobrú náladu a veľa veľa smiechu.