Nový štart

Keďže pomaly, ale isto cítime príchod konca tejto nočnej mory, napadlo nám, že viacerým z vás by sa zišlo niekoľko rád, ktoré sa týkajú znova odštartovania vlastného podnikania. Určite si dennodenne dávate niekoľko otázok ohľadom tejto problematiky. Ako sa prispôsobiť zmenám? Ako to zvládnem finančne? Budem mať dostatok zákazníkov?
Prečítajte si niekoľko užitočných rád a krokov, ktoré vás dokážu usmerniť. Nenechajte aby ste sa kvôli obavám vzdali svojich snov.

Posúďte finančné škody

Prvým krokom pri znovu rozbiehaní po COVID-19 je určenie, do akej miery bol váš podnik ovplyvnený/zasiahnutý.

Ak ste v poslednej dobe neaktualizovali svoje financie – napríklad zisky a straty alebo prehľady peňažných tokov, je užitočné to urobiť teraz. Potom ich môžete porovnať s minulými číslami a zistiť, do akej miery došlo k poklesu vášho podnikania. 

Okrem čísel týkajúcich sa predaja, ziskov a peňažných tokov zvážte aj iné spôsoby ovplyvnenia vašej firmy. Ak ste napríklad museli prepustiť niektorých alebo všetkých svojich zamestnancov, musíte to zohľadniť vo svojom pláne obnovy. Ak ste znížili svoj rozpočet na reklamu a marketing, alebo ak niektorí vaši zákazníci prešli ku konkurentom, budete toto všetko musieť brať na vedomie z hľadiska financií.

Vypracujte časový harmonogram pre obnovu podnikania

Môžete mať niekoľko úloh, ktoré potrebujete alebo chcete urobiť, aby ste sa zotavili po COVID-19, ale robiť všetko naraz nemusí byť efektívne. Urobte si preto časový rozvrh, ktorý zoradí vaše úlohy, podľa dôležitosti.

Vaším najdôležitejším cieľom môže byť napríklad zabezpečenie financovania pre vaše podnikanie. Keď to urobíte, môžete nastaviť časový rozvrh pre opätovné zamestnanie zamestnancov, doplnenie zásob a nakoniec otvorenie dverí, ak ste museli zatvoriť v dôsledku pandémie.

Keď robíte jednotlivé kroky smerom k zotaveniu, nezabudnite sledovať svoj pokrok. Toto je obzvlášť dôležité, ak ste si zabezpečili kapitál na financovanie svojej firmy, nechcete strácať čas aktivitami, ktoré neprinášajú výnos z vašej investície. V počiatočných fázach obnovenia po COVID-19 možno budete musieť robiť kontrolu týždenne, aby ste zistili, čo funguje a čo nie. Neskôr môžete prejsť na kontrolu svojich obchodných financií každý mesiac, keď sa veci začnú stabilizovať.

Prezrite si váš podnikateľský plán

Váš obchodný model možno fungoval dokonale pred pandémiou, ale teraz je jasné, že budete musieť urobiť určité zmeny.

Možno budete musieť zvážiť, ako vašu firmu prispôsobiť novému normálu. Napríklad, ak ste sa spoliehali na kamennú predajňu, teraz bude dobré zvážiť digitálnu expanziu, aby ste vyhoveli väčšiemu počtu ľudí, ktorí ešte naďalej budú radšej nakupovať z domu.

Je tiež užitočné analyzovať, ako bolo ovplyvnené pandémiou odvetvie, v ktorom podnikáte. Pri pohľade na vašich konkurentov a priemysel ako celok venujte pozornosť trendom a sústreďte sa na nájdenie nových príležitostí. Byť schopní nájsť medzeru alebo potrebu, ktorú môže vaša firma splniť, ktorá bola doteraz zanedbávaná, môže byť rozhodujúce pre získanie a rozšírenie zákazníckej základne v budúcnosti.

Keď prechádzate svojím obchodným plánom a obchodným modelom, pozrite si svoje silné a slabé stránky. Potom sa pozrite na to, čo predtým fungovalo, čo teraz nemusí fungovať dobre, a zistite, čo môžete upraviť alebo vylepšiť, aby ste zostali konkurencieschopný. Nakoniec nezabudnite prehodnotiť svoje obchodné ciele, aby ste sa uistili, že sú realistické vzhľadom na súčasné okolnosti.

Poskytovanie bezpečnostných záruk zákazníkom, ktoré obnovujú dôveru

Keďže sa veľa ľudí ocitlo v uzamknutí, budú viac dbať na svoje zdravie a zvýšia svoje požiadavky na bezpečnosť. Spoločnosti budú musieť poskytovať produkty a služby, ktoré vyhovujú najprísnejším zdravotným a bezpečnostným podmienkam. Mohli by ste zvážiť dve možnosti:


Definujte podmienky pre bezpečný nákup pre zákazníkov. V Ázii zaviedli nové postupy, ako je kontrola teploty pri vstupe do obchodov, poskytovanie hydroalkoholového gélu v maloobchodných predajniach a vo verejnej doprave, všeobecné používanie bezkontaktných metód na platenie a dodávanie. Na blízkom východe letecká spoločnosť Emirates zaviedla termálnu kontrolu všetkých cestujúcich nastupujúcich na svoje lety v Dubaji a žiada ich, aby na palube nosili masky.


Aktívne komunikovať o implementovaných opatreniach, ktoré nemusia byť viditeľné pre zákazníkov v kanceláriách, vo výrobných alebo skladovacích priestoroch. Mohli by to byť informácie o celkovom procese, minimalizácia manipulácie s ľuďmi, testovacie postupy v celom dodávateľskom reťazci, vysledovateľnosť komponentov alebo prísne uplatňovanie najvyšších hygienických noriem v infraštruktúre a pri každom prepojení v dodávateľskom reťazci.

Posilnite svoju online prítomnosť

Aj počas obdobia pandémie bolo dôležité dbať na to, aby ste boli dostatočne viditeľní v online prostredí. Teraz, keď je možností už viac, sa musíte vrhnúť do práce na 150%. 

Prejdite si vašim e-shopom a pozrite sa, či nepotrebujete nejakú zmenu, ktorá by mohla vylepšiť váš predaj. Nájdu tam návštevníci všetko bez problémov? Je váš sortiment dostatočne prehľadný? Toto všetko je veľmi dôležité.  Ak ešte náhodou nemáte e-shop, tak je na čase zvážiť, či by ste si nemali jeden zadovážiť;), keďže sa určite nájde mnoho ľudí, ktorí ešte dobrú dobu budú radšej nakupovať online.

Takisto nezabúdajte ani na online platformy, kde sa môžete výborne zviditeľniť. Facebook a instagram nemôžete zanedbávať. Aj keď nie sú určené priamo na predaj, tu môžete komunikovať s vašimi sledovateľmi, medzi ktorými sú samozrejme aj potencionálny zákazníci. Ponúknite im hodnotný obsah a určite si vás zapamätajú. Dôležité sú aj Google kampane, ktoré ak správne nastavíte, dokážete prilákať na váš e-shop tých správnych ľudí.

Pomocou týchto rád a odporúčaní si určite uľahčíte návrat do podnikateľského sveta. Nenechajte nič na náhodu a naplánujte si všetky dôležité kroky, aby ste sa čo najrýchlejšie dokázali vrátiť do starých koľají. Ak by ste potrebovali pomoc ohľadom posledného bodu, tak sa smelo obráťte na nás. My vás v online prostredí určite posunieme do správneho smeru.?
Ak by ste chceli vedieť viac klikajte sem ?
https://www.wado.sk/

Csudai Korny
Csudai Korny
social media manager, grafik
Okrem toho, že napĺňam sociálne siete (možno aj práve aj tvoj feed) obsahom, sa snažím v našom malom tíme vyčarovať dobrú náladu a veľa veľa smiechu. ?